eBook Import Dari China

Zunar kartunkan krisis politik Perak

Kartunis kontroversi, yang memimpin majalah Gedung Kartun yang dilarang diterbitkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN), mengumumkan pengedaran karya terbarunya, satira politik semasa Perak Darul Kartun.

Bercakap satu sidang akhbar di pejabatnya hari ini, Zulkiflee Anwar Haque atau lebih popular dikenali Zunar, berkata karya terbaru ini diterbitkan dalam bentuk buku yang tidak memerlukan permit penerbitan daripada KDN.
Buku setebal 80 muka surat itu merupakan hasil usaha enam kartunis yang diketuainya.

Topik utamanya, karya kartun satira mengenai krisis politik di Perak sejak Februari lalu serta sumbangan beberapa penulis dan kartunis lain.

Mereka yang turut menyumbang antaranya Sasterawan Negera Datuk A Samad Said, penganalisis politik Dr Farish A Noor dan juga penulis kolum Malaysiakini Hishamuddin Rais.

Selain itu, buku ini juga mengutarakan karya kartun mengenai nostalgia era Reformasi tahun 1998.

Pada 25 Ogos lalu, sekumpulan pegawai penguatkuasa KDN menyerbu pejabat majalah Gedung Kartun di Brickfields, Kuala Lumpur susulan penerbitan edisi sulungnya yang menyindir keras perdana menteri.

KDN beberapa hari kemudian turut menyerbu syarikat percetakannya di Seri Kembangan, Serdang susulan penerbitannya yang, antaranya, memaparkan gelagat Datuk Seri Najib Razak yang tersilap mengibarkan bendera Mongolia bersempena sambutan hari kemerdekaan negara.

Sumber: http://www.malaysiakini.com/